.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به مناسبت هفتمین سالگرد رحلت آیت الله شجاعی کیاسری(ره)
دلمان برای فریادهای سید شجاع تنگ شد !
شمال نیوز : آن زمان زمزمه‌های شنیده می‌شد مبنی بر اینکه می‌خواهند پیکرش را در قم دفن کنند اما دو روز بعد بنا به وصیتش در زادگاهش کیاسر 72 کیلومتری جنوب شهرستان ساری در میان خیل عزاداران به خاک سپرده شد ....
دلمان برای فریادهای سید شجاع تنگ شد !

شمال نیوز : همزمان با سالگرد رحلت آیت الله سید حسن شجاعی کیاسری نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ، یکی از ارادتمندان این نماینده فقید و مردمی با ارسال دلنوشته ای ، سجایای اخلاقی و روحیه مردمداری ایشان را ستود .

 

شمال نیوز ، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عالم جلیل القدر و نماینده فققید ، متن کامل این دلنوشته را منتشر می کند  :

 

حوالی ظهر  جمعه بود که خبر درگذشت آیت‌الله رسانه‌ای شد. آخرین روز از آبان ماه 1393. مدتی بود که با بیماری سخت دست وپنجه نرم می‌کرد. هراز گاهی خبر ملاقات مسئولین و حضورشان بر بالین سید عالیقدر به گوش می‌رسید و دل هزاران عاشق و دلباخته‌ را می‌لرزاند، مردمی که صادقانه خدمتگزارشان را دوست داشتند دست به دعا و تضرع برده بلکه خداوند نظری کند، بر عمر پر خیر و برکت ایشان بی‌افزاید.

اما نشد، گویا قسمت این بود در فصل خزان طبیعت عمر این عالم جلیل‌القدر نیز به پایان برسد. «سید حسن شجاعی کیاسری» بعدی از عمری مجاهدت و خدمت به مردم شریف ایران اسلامی در سن 73 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

آن زمان زمزمه‌های شنیده می‌شد مبنی بر اینکه می‌خواهند پیکرش را در قم دفن کنند اما دو روز بعد بنا به وصیتش در زادگاهش کیاسر 72 کیلومتری جنوب شهرستان ساری در میان خیل عزاداران به خاک سپرده شد.

بعد از گذشت 2556 روز از رحلت این عالم روحانی مروری کوتاه خواهیم داشت بر زندگی پر فراز و نشیب‌شان:

 

سید حسن شجاعی کیاسری که بود؟

 

تابستان 1320 کودکی در کیاسر به دنیا آمد که نامش را «سیدحسن» گذاشتند، او از سلسله جلیله روحانیت بود و نَسبش به امامزاده «آقا میرعماد» روستای وری از نوادگان امام موسی کاظم(ع) می‌رسید.

اولين استاد پدربزرگش بود كه خود از روحانيون مقيد و فاضل دوران خود بود، «آقامیرمحمدعلی» سید خردسال را با آداب و شعائر دینی آشنا ساخت. به‌طوری‌كه قبل از دوران دبستان، با یک دوره كامل تاريخ اسلام آشنا شد و از پنج سالگی، تلاوت قرآن و مختصری از مفاهيم و معانی را آموخت. 

 

مهاجرت برای کسب علوم دینی

 

پدر علاقه‌ی وافر داشت تا یگانه پسرش برای تحصیلات علوم حوزوی از روستا مهاجرت کند، برای «حاج آقامیر» سخت بود، درآمد چندانی نداشت، اما مصر بود این اتفاق بی‌افتد. پدر بعد از طی دوره تحصیلی ابتدایی با رتبه ممتاز توسط فرزند تصمیم گرفت او را راهی حوزه‌های علمیه کند.

سید جوان زمانی که 17 سال داشت سوار بر مرکب راهی دهستان کوهستان حوالی اشرف البلاد (بهشهر کنونی) شد و در حوزه‌ی علمیه آیت‌ا.. العظمی کوهستانی به تحصیل علوم حوزوی مشغول شد. کمی بعد راهی نکا شد و دروس حوزوی را آنجا پی گرفت.

اما برای سطوح عالی باید محضر اساتید بزرگ‌تری تلمذ می‌کرد، لذا تصمیم گرفت در 19 سالگی راهی قم شود.

 

حضور در حوزه علمیه قم و شروع مبارزات سیاسی

 

 طلبه جوان اشتیاق به یادگیری داشت، چه جایی بهتر حوزه  علمیه قم، تا سال ۱۳۴۴ سطوح عالیه تحصیلات حوزوی را نزد آیات اعظام مکارم شیرزای، جعفر سبحانی و میرزا حسن نوری همدانی سپری کرد.

شجاعی کیاسری بین سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۶۳ از محضر اساتيد بزرگ و فقهای بنام حوزه، آيات عظام آقا ميرزا هاشم آملی، آيت الله گلپايگانی، آيت الله شيخ كاظم تبريزی و آيت‌الله مرعشی نجفی بيشترین حظ و بهره را برد،  نهایتا به درجه علمی اجتهاد دست يافت.

تحصیلات در قم همراه بود با مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی، فضای خفقانی که ساواک درست کرده بود هرگز موجب نشد تا سید جوان ترسی در دلش بیافتد، او به همراه دیگر یاران امام(ره) در راستای اقامه شریعت دست به افشاگرایی علیه رژیم سرسپرده پهلوی زد و در این مسیر بارها مورد تعقیب و شکنجه، آزار و اذیت قرار گرفت.

 

ماجرای تعطیلی کلاس درس به استناد اسناد ساواک

 

سید حسن شجاعی در  سخنوری سرآمد روزگار خویش بود، او که آن زمان به لقب شجاعی مازندرانی شهره شده بود در سال‌های منتهی به انقلاب فعالیتش در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی بیشتر به چشم می‌آمد.

در یکی از اسناد تاریخی که در کتاب "سروها در باد" به چاپ رسیده  آمده: «استاد حوزه علمیه قم که در مدرسه خان آیت‌ا.. بروجردی به مقاله «رشیدی مطلق» اعتراض کرد شجاعی مازندرانی بود. وی به دنبال این مقاله سخنان تندی علیه رژیم ایراد کرد، سپس کلاس درسش را تعطیل کرد. این اعتراضات بر اساس اسناد ساواک اولین جرقه‌ی قیام سراسری شد، قیامی که نهایتا به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید»

 

در کنار مبارزات سیاسی آیت ا.. هرگز از تحصیل و کسب معرفت غافل نشد. شاید نقطه اوج فعالیت‌های علمی وپژوهشی‌اش را بتوان در تالیف 27 جلدی «تفسیر نمونه قرآن کریم» عنوان کرد که به همراه جمعی از روحانیون تراز اول آن زمان انجام شد.

 

فعالیت‌های بعد از انقلاب

 

انقلاب که پیروز شد البته مدت کوتاهی به عنوان رياست دادگاه انقلاب اسلامی در استان مازندران فعالیت کرد .نزدیک به چهل سالش بود که به اصرار و درخواست علما و مردم شهرستان ساری و البته رضایت دوستان حوزوی برای حضور در مجلس و قبول نمایندگی مردم زادگاهش وارد کارزار سیاست شد، جایی که شاید جنس فعالیت‌های سیاسی «سید حسن مدرس» را به ذهن‌ها متبادر می‌ساخت.

مدرس پل نساخت، جاده نساخت اما نماینده مردمی بود که احساس می‌کردند صدایشان از طریق او به گوش حکام وقت می‌رسد. 

 

پیروزی در دومین دوره انتخابات مجلس

 

شجاعی کیاسری در وجودش عطوفت و رافتی بود که او را محبوب جماعتی ساخته بود، در بند گروه و جریان سیاسی نبود، در میان التهابات ابتدای شکل‌گیری انقلاب و بعد از انفجار حزب جمهوری همان‌طور که عنوان شد وارد رقابت انتخاباتی شد، در میان‌دوره‌ای مجلس اول موفق نشد اما دو سال بعد یعنی سال 63 برای نخستین بار وارد مجلس شد و  دوران پر فراز و نشیبی نمایندگی مردم مرکز مازندران را عهده‌دار شد.

جلب اعتمادعمومی و کسب رضایت از مردم در دوران سخت جنگ تحمیلی، کمبودهای ناشی ار فشارهای اقتصادی آن دوران کار ساده‌ای نبود، اما مردم خدمتگزار صدیقشان را خوب شناخته بودند، برغم همه کارشکنی‌هایی که جریانات مختلف سیاسی اعم از چپ و راست داشتند سید حسن شجاعی کیاسری در سه دوره‌ی متوالی با کسب اکثریت آرا راهی مجلس شورای اسلامی شد.

 

دلمان برای فریادهای سید شجاع تنگ شد

 

همان‌طور که عنوان شد چون جزو باند و دسته و گروه خاصی نبود، همواره صدایش برای مردم در صحن مجلس قدیم طنین‌انداز می‌شد، حالا با گذشت سال‌ها از حضورش در مجلس هر وقت صدایی از نماینده‌ای به گوش می‌رسد مردم یاد می‌کنند از سخنرانی‌های سید شجاع! کسی که باکی نداشت از ابراز عقیده. دل‌بسته به آرمان‌های انقلاب بود، انقلابی که متعلق به همه مردم بود خصوصا پا برهنگان. مردم می‌گوید دلمان برای فریادهای سید شجاع تنگ شد!

 

 برای نجات کشور  باید به صلاحیت‌ها بازگشت

 

نطقی دارد در ابتدای دوره‌ی ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی خطاب به رئیس دولت وقت نکاتی را متذکر می‌شود که با گذشت بیش از سی‌سال همچنان مبتلابه کشور است و این بینش عمیق آیت‌الله را  نسبت به موضوعات سیاسی روز  نشان می‌دهد.

«نگرانی‌های که بین امت وجود دارد ناشی از چیست؟ ناشی از یک سلسله رفیق‌بازی و باندبازی و پشت کردن به امت و بی‌توجهی به ارزش‌ها، اصالت‌ها و صلاحیت‌هاست. من به عنوان نماینده مردمی همان‌طور که می‌دانید اگر قرار بود باندی یا گروهی مرا انتخاب کند حتما انتخاب نمی‌شدم، چون هیچ باند و هیچ گروهی موافق من نبود. مرا فقط محرومین و مستضعفین و مردم پابرهنه کشورمان انتخاب کردند، مردمی که زیر انواع فشار و درد و رنج به من رای دادند و من پیام این عزیزان صاحبان اصلی انقلاب را ابلاغ می‌کنم:

اینکه انشاالله برگردیم به صلاحیت‌ها و عنصرهای با فضیلتی که در این کشور فراوانند، هم غم اسلام و دین حاکمیت نظام را در سینه دارند و هم شجاعت برخورد با استکبار شرق و غرب را و هم مقاومت در مقابل مشکلات را. انشالله از این افراد استفاده شود و مشکلات ما به سرعت حل شود. »

 

آخرین حضور شجاعی در کسوت نمایندگی

 

اما آیت ا... در دوره هفتم مجلس برای آخرین بار ردای نمایندگی مردم را به تن کرد و در ساختمان فعلی مجلس در دفاع از حقوق حقِه مردم به خصوص حوزه انتخابیه‌اش ساری و میاندورود فریاد برآورد.

از سخنرانی‌های شاخص او در مجلس هفتم می‌توان به اعتراضش به دولت احمدی‌نژاد در رابطه با اجرای ناعادلانه سهمیه‌بندی بنزین در سال ۱۳۸۴ اشاره کرد که در نطق پیش از دستور مجلس گفته بود: 

«به قانون بازگردید که همه ارزش‌ها در آن است. قانونی که با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه و کار شبانه‌روزی کمیسیونهای تخصصی و تلفیق، به خصوص کارکرد سه شیفته مجلس شورای اسلامی به‌تصویب رسیده است. انحراف از آن، نه شجاعت است و نه خدمت، نه دلسوزی و نه ذخیره‌سازی. فقط قانون‌گریزی و خودمحوری به جوانه‌های شوم ضد آزادی و استقلال را تداعی می‌کند.»

 

شجاعی کیاسری دنبال چه چیزی بود؟

 

اما بعد از پایان دوره نمایندگی مجلس چیزی که از شجاعی کیاسری به یادگار مانده شاید به طور کوتاه در چند فراز بتوان بیان کرد. اینکه به مردم واقعا خدمت کنید، شعار ندهید. باندبازی رانت‌خواری و فامیل‌بازی نکنید. سوء‌استفاده از دین نکنید خصوصا برای ماندن در قدرت. به قانون اساسی جمهوری اسلامی پایبند باشید. رسیدن به عدالت اجتماعی تنها در سایه اجرای درست قانون اساسی محقق می‌شود، آن وقت است که می‌توان عنوان کرد که مردم طعم واقعی اسلام را چشیده‌اند.

 

مظلومیتی که بعد وفاتش آشکار شد

 

این همه از شجاعت و فصاحت و سخنوری سید مازندرانی گفتیم، اگر این موارد و ده‌ها موضوع در خصوص فعالیت‌های ایشان بازگو نشود حتما در حقش جفا می‌شود. نسل سوم و چهارم کمتر با چنین انسان وارسته‌ای آشنا هستند، در روزگاری که هرکسی برای خود پوستینی دوخته  این سیاستمدار با اخلاق همواره برای رضایت مردم تلاش کرد. تا روزی که زنده بود پیگیر مطالبات مردم بود. همین روحیه مردمداری‌اش بود که شانی فراتر از یک مسئول حکومتی به وی داد.

اما اگر  امروز بعد از گذشت 7 سال از وفاتش مراسم آنچنانی در مرکز استان برگزار نمی‌شود، خیابان، دانشگاه یا موسسه‌ای به نامش ثبت و درج نشده همه حاکی از مظلومیت این سید جلیل‌القدر است، مگر دیگرانی که برایشان جایگاهی ساخته‌اند، خیابان به نامشان کردند نام مکان های مختلف  برایشان برگزیده‌اند، مجموعا خدمات این عالم گرانقدر را ارائه کرده‌اند؟

خود آیت‌ا.. هیچ‌گاه به دنبال فضاسازی‌های تبلیغاتی نبود، دون شان خود می‌دید که برای خود چیزی طلب کند. اما اکنون ما نباید وظایفمان را در زنده نگهداشتن یاد و پاس داشتن خدمات مسئولین صدیق نظام فراموش کنیم.

 

 یکی از ارادتمندان آیت الله سید حسن شجاعی کیاسری

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.111 seconds.